Uber 2

A 2009-ben alapított, de csak 2014-ben hódító útjára indult Uber, ma már több mint 50 országban van jelen, ingyenesen letölthető okostelefonos alkalmazás segítségével. A használathoz, csak annyi dolgunk van, hogy az alkalmazás letöltése után megkeressük a hozzánk legközelebb eső szabad autót, amivel perceken belül már útra is kelhetünk, a hagyományos taxikhoz hasonlóan. De ha ennél magasabb szintre szeretnénk lépni, mi magunk is kinevezhetjük magunkat önkéntes sofőrnek, aminek a segítségével kiegészítő vagy akár teljes állásban is végezhető plusz munkához juthatunk. A fizetés bankkártyáról történő levonás után történik, amelynek 20%-át a Ubernek, a baráti 80%-ot pedig a sofőrnek utalják át. Eddig kétféle modellel működik a Uber, a magasabb színvonalú szolgáltatást nyújtó luxusautókkal, és a bárki által elérhető “mezei” járművekkel( nálunk az utóbbi van csak jelen, egyenlőre).

Miért éri meg az utasoknak? A válasz egyértelműen a piacképesebb árban rejlik, hiszen az alkalmazás segítségével akár kevesebb mint feléért utazhatunk, mint ha taxitársaságot hívnánk. Igaz, hogy a sofőrök nem professzionálisak, de ezt a Uber a vezetők értékelésével próbálja kiküszöbölni.

Tény, hogy az utasoknak, szuper lehetőséget ad, az új közösségi szolgáltatás, de a taxitársaságok már kevésbé lelkesednek az ötletért. Hiszen, így a modernebb generáció képviselői, miért is választanák, az ő duplájába kerülő autóikat?

Uber 1

A cég tulajdonosa, Travis Kalanick, viszont eddig a tömegdemonstrációk és lobbik ellenére is talpon tudott maradni, így a hazai felhasználóknak egyenlőre nincs mitől tartaniuk. Maga az ötlet is a hagyományos taxikból született ( ki hitte volna), mikor Travis párizsi vakációja során képtelen volt szabad autóhoz jutni. Ez igen kevéssé meglepő, mivel a francia fővárosban 1937 óta, ugyanúgy 14 000 engedély adható ki utasszállításra, hiába nőtt többszörösére a városnak és az agglomerációnak a száma. E problémát mindenki ismeri, a lobbi tevékenység miatt még sem tudnak utat törni maguknak a konkurens társaságok. A Uber viszont itt is kivédte a támadásokat, ugyanúgy, ahogy Londonban is, a taxisok tömegtüntetésének ellenére. Sőt, a nagy hírverés miatt, több mint duplájára nőtt a felhasználók száma!

A cég feltörése nem csak a letöltések számában mérhető. A 2014-es év elején, pusztán 3 milliárd dollárra értékelték a vállalatot a befektetők, majd a nyári toborzás után közel 18 milliárdra sikerült feltornázniuk a cég értékét. Mostanra viszont, a hihetetlennek hangzó 40 milliárd dollár a vállalkozás becsült értéke, mely jócskán megelőzi a Twitter-t, vagy a Linkedln-t, de a Facebook javára is csupán 5x előnyt írhatunk jóvá!

Uber 3

Mi igazolja, hogy befektetésünk hosszú távon is megtérülő lehet? Egyértelműen a piac átalakulása, mivel azokban a városokban, ahol egyszer megvette a lábát a Uber, eddig kiiktathatatlan szereplőnek látszik. Ennek nagyrészt a munkahelyteremtés az oka, mivel New York-ban 13 000, Londonban 10 000 embert sikerült álláshoz juttatnia, de a a cég feje az idei év végére 50 000 új munkahelyet ígér Európában!

Ezek után talán elég meggyőzőek voltunk, a mindig új lehetőségeket kereső, és a start-up világ iránt aktívan érdeklődő kockázati tőke befektetők számára, vagy inkább említsük meg a hamarosan útjára induló, a Uber mintájára épülő Google taxiszolgáltatást?

Uber4

Akármelyik szereplőnél is döntünk, és akármennyire is próbáljuk elszigetelni magunkat, a kicsit sem sznob és fényűző közösségi szolgáltatások elől, a trend hosszútávúnak tűnik, hiszen ezen alkalmazások hatására az élet és a társadalom is megváltozik, sőt, talán bolygónk megmentéséért is tehetünk egy aprócska lépést!

MÉGIS INKÁBB EGY REPÜLŐ AUTÓT VÁLASZTANÁNK? >>

 

Billionaire életérzés
8/10
Exkluzivitás
9/10
High-end faktor
7/10
Overall score: 8/10