Sokan küszködünk azzal nap mint nap, hogy eleget tegyünk a kötelességeknek és az elvárásoknak. Egyszerre kell helyt állnunk a munkában és a magánéletben, ami néha nem egyszerű feladat. El kell végeznünk a napi teendőket, kreatívnak és lelkesnek kell lennünk, hoznunk kell a számokat, de emellett ott vannak még a családi kötelességek, a párkapcsolat és az olyan egyéb otthoni teendők, mint a főzés vagy a házimunka. Egy idő után úgy érezzük, hogy megállás nélkül csak hajtunk, még sem érünk egyik nap sem a feladataink végére. A lista pedig csak egyre bővül, bennünk pedig állandósul a feladatok elvégzetlensége miatti stresszes állapot. De hol van a határ az egészséges drukk és az ártó szorongás között?

A kiégés fázisai

A burnout jelenség nem egy egyik napról a másikra bekövetkező esemény, sokkal inkább egy hónapokig, évekig tartó hoszú folyamat eredménye. Az első fázisban, a remény fázisában a végtelen lelkesedés, a felfokozott állapot és az önként vállalt plusz munka jellemző rá. Imádjuk a munkánkat és minden saját igényünket, szükségletünket háttérbe szorítjuk, hiszen ezekre úgy sincs időnk. Innen az utunk vagy a munka szeretetének fázisába vezet, ahol hajlandóak vagyunk egyes feladatokat félretenni és egyensúlyt találunk a munka és a magánélet között. A másik út a fusztráció fázisa, amikor úgy érezzük, hogy kicsúsznak a kezünkből a dolgok, csak hajszoljuk a munkát és a magánélet a hobbik teljesen háttérbe szorulnak, az érzelmek pedig elfojtásra kerülnek. A testi fáradtságot mások előtt gyakran túlzott edzéssel titkoljuk, pedig teljesítő képességünk, nyitottságunk folyamatosan csökken. Gyakran sírási rohamok jönnek ránk, humorérzékünk visszafejlődik, egyre pesszimistábban látjuk a világot. Ezt követi az apátia fázisa, amit ellenséges viselkedés, a feladatok elhanyagolása, a motiváció teljes hiánya és a kockázatkerülés jellemez. Ebben az állapotban állandósul a fásultság, magányosság, gyakran depressziós tünetek lépnek fel, majd a munkaképtelenség és az önpusztítás hatalmasodik el.

Milyen tünetei vannak a kiégésnek?

  • emésztési problémák
  • legyengült immunrendszer
  • alvászavarok és rémálmok
  • szexuális zavarok
  • túlzott alkohol fogyasztás és dohányzás
  • depresszió
  • közönyösség, magányosság

Kik a legveszélyeztetettebbek?

A kiégés nagyobb arányban fenyegeti az egyéni vállalkozókat és a vezető beosztásban lévőket, de a nők is általánosan veszélyeztetettebbek, mint a férfiak.

Előzd meg a kiégést!

Legelőször szemléld kritikusan a munkahelyedet! Nem kapsz pozitív visszajelzéseket, terrorizálnak, nem értékelnek? Akkor ne félj váltani! Sokat segíthet az önismeretnek a fejlesztése is, mely a folyamat korai szakaszában segíthet rávilágítani a problémákra. Hagyj időt a szeretteidre, a hobbijaidra mert a társas, kreatív tevékenységek feltöltenek energiával és pozitívan hatnak az önértékelésedre is. Érdemes azt is felülvizsgálni, hogy reális célokat állítasz-e fel magad elé, mivel a maximalizmus, az irreális elvárások is folyamatos stresszes állapot kialakulását eredményezhetik.

Mit tegyek ha már itt a baj?

Általánosságban a legtöbbet a munkahely váltás segíthet. Nyugaton teljes elfogadott az 5-7 évenkénti teljes “szerepváltás”, mely segít fenntartani a lelkesedést és megelőzi a fásultság állapotát. Munkahely váltás között pedig tarts akár 1-2 hónap szünetet is, utazz, pihenj, relaxálj, töltődj fel. Ha úgy érzed depressziós tünetek is sújtanak, akkor pedig keress fel egy pszichológust, akinek segítségével könnyebben visszatalálhatsz önmagadhoz.

A NYÁR 5 LEGIZGALMASABB VÍZI SPORTJA>>

Billionaire életérzés
9/10
Exkluzivitás
7/10
High-end faktor
7/10
Overall score: 7.7/10