Mi az a Gamification?

Ha definiálni akarnánk a nagyon sokoldalú, magyarul leginkább játékosításnak nevezett fogalmat, akkor röviden azt mondhatnánk, hogy játékelemeket alkalmazunk, olyan területeken, ahol erre nem számítanánk. Ez általában online térben történik, de offline példákat is szép számmal találunk. Fontos kiemelni, a játék és a játékosítás közötti különbséget. Míg a játékban, a játék élvezete a lényeg, addig a játékosítás céljai ezen túlmutatnak; és a motivációvá a való életben elérhető jutalom válik. A játékosítás során általában gyűjthető pontokat, jelvényeket, jutalmakat alkalmaznak, hogy a fogyasztók kiélhessék versengő hajlamukat és egyre többet használják a játékot. Persze a játékosítás sokkal többet jelent a gyűjtögethető pontoknál.

gamification

Miért érdemes játékosítani?

A játékosítás elsődleges célja, hogy egy emészthető, megjegyezhető, élvezetes formában adjunk át információkat a felhasználóknak. Így sokkal egyszerűbben közvetíthetünk bonyolultabb, összetettebb üzeneteket ( nem kell a szlogenre szorítkozni) legyen szó akár értékesítésről, akár munkahelyi tréningekről. Ha pedig ügyesek vagyunk , akkor elérhetjük, hogy az információ tudássá válhasson a felhasználó fejében, amire később is emlékezni fog. Szintén használható a játékosítás a márkahűség növelésére, vagyis hogy a vásárlóink fejében egy pozitívabb, maradandóbb kép alakulhasson ki és legközelebb is minket válasszanak, de a márka ismertségének növelésére is kiválóak az online-offline akciók. Tehát ha munkatársaink képességeit akarjuk fejleszteni, ha elkötelezett vásárlókat szeretnénk, vagy kevésbé ismert brandünket szeretnénk népszerűsíteni, akkor mindenképpen érdemes a játékosításhoz fordulni.

Milyen területeken alkalmazzák?

Elsősorban a marketing területén próbálja bevetni sok cég a játék-élményt, itt azonban számtalan sikertelen példát is sorolhatnánk. Egyre népszerűbb a HR területen alkalmazott játékosítás is, ahol például szimulációs játékok során tesztelik az új jelentkezőket. Emellett nyilván az oktatásban is egyre szélesebb körben alkalmazzák ( mondjuk nyelvtanulást segítő mobil-applikáció), de az egészségügyben is bevetették már, hogy a gyermekekkel megismertessék a higiénia alapvető szabályait, vagy az egyes betegségeket.

Mire érdemes figyelni a tervezésnél?

Hiába dobunk össze egy vicces videó játékot, ha nincsen mögötte releváns cél és megfelelő motiváció. Elsőként tehát mindenképpen végig kell gondolni, hogy mit is szeretnénk elérni a játékkal, hogy ne csak egy olcsó divatfogássá váljon. Fontos továbbá a játék köré szervezett kis történet, mivel így jobban bele tudják élni magukat a felhasználók a játékba, és szintén nem elhanyagolható a motiváció kérdése. Érdemes versenyezetni a felhasználókat, jutalmakat biztosítani a való életben és a játékban egyaránt. Mivel minél többen használják a programot és adnak róla visszajelzést, annál ismertebbé válik a vállalatunk és elkötelezettebbé a fogyasztóink.

Remek megoldások

Nagyon sok jó megoldást hozhatunk a játékosításra. Például a Kendall-Jackson borászat egy mobiltelefonon elérhető kvízjátékot és közösségi receptírást tett elérhetővé, ezzel megismertetve a céget a felhasználókkal. De gondoljunk vissza a Foursquare alkalmazás elterjedésére! Mindenki a jelvények és az ösztönzések hatására kezdett el egyre több helyen megjelenni és ezzel építeni a közösséget és az elérhető információk körét. A legutóbbi példák között említhetjük az egyik légitársaság által fejlesztett, online elérhető félkarú rabló játékot, ahol repülőjegyet lehetett nyerni, de az egyik magyar cukrászda is indított hasonló kezdeményezést, mely szerint magunk húzhatjuk az egérrel az üres tortaformára a díszítő elemeket.

Ebből is látszik, hogy a játékosításnak ezer arca létezik, ám fontos tisztában lenni vele, hogy egy színvonalas applikáció kifejlesztése nem fillérekbe kerül. Fél milliótól, több millióig terjed a fejlesztés költsége, ám jól átgondolt játékok esetében, a pozitív eredmény garantált, legyen szó fogyasztókról, vagy munkavállalókról. Alkalmazotti játékfejlesztés esetén, viszont fontos, hogy a munkatársak is részt vegyenek a játék fejlesztésében, vagy tőlük érkezzen az ötlet, mert ellenkező esetben balul sülhet el a dolog.

digitalchalk-8-surprising-gamification-statistics-2

Nyilván rövid ismertetőnk csak egy aprócska betekintést adott a Gamification területére, ám arra reméljük felhívta a figyelmet, hogy egy milyen sokszínűen felhasználható újításról van szó, és eszünkbe jut majd lehetőségként, ha a következő marketing akciónkon gondolkozunk. Annak, aki pedig jobban el szeretne mélyedni a témában, olvasnivalóként ajánljuk Yu- Kai Chou, gamification guru legújabb, az Actionable Gamification- Beyond points, badges and Learnboards c. könyvét, ahol arra helyezi a hangsúlyt, hogyan növelhetjük a játékok segítségével a termékek minőségét és a munkahelyi légkört.

8 ELKÉPESZTŐ MUNKAHELYI JUTTATÁS>>

 

Billionaire életérzés
7/10
Exkluzivitás
8/10
High-end faktor
7/10
Overall score: 7.3/10