Meixner Etelka pályafutása már mondhatni, hogy 3 évesen elkezdődött, amikor a falakra pingált alkotásaival megnyert egy korcsoportos rajzversenyt. Bár grafikai vonalon szeretett volna továbbhaladni, végül egy „szerencsétlen” véletlen folytán kerámia szakon kezdte meg a tanulmányait. Eleinte nehezen barátkozott meg a „sárral” és a bonyolult szakmai fogásokkal, de hamar felismerte, hogy neki a 2D nem elég. Amikor pedig elkészült az első mázasra égetett kerámiája, már szerelem fűzte ehhez a varázslatos szakmához. Ezt követően a MOME Porcelán szakágán folytatta tanulmányait, ahol mestere a Herendi Manufaktúra művészeti vezetőjeként dolgozott. Az ő hatására Etelka a Herendinél töltötte a szakmai gyakorlatát; majd további 10 évig dolgozott a manufaktúránál. Végül jött az ECCE Home, Etelka saját stúdiója.

 

Nagy dilemma lehet kezdő művészként, hogy inkább egy nagyobb márkánál kezdjen valaki dizájnerként, vagy fogjon bele azonnal egy saját vállalkozásba. Te így visszagondolva, hogy látod a pályádat?

M.E.: Szerintem az a legfontosabb, hogy mindenki a számára testhezálló módot válassza arra, hogy kifejezze önmagát. Aki extrovertáltabb, nyilván a személyes kapcsolatépítés irányába fog mozdulni és nagyobb projektekben gondolkodik majd, afféle harcos civilizációteremtőként. Ezzel szemben a szemlélődőbb alkat pedig, amilyen én is vagyok, akkor cselekszik helyesen, ha elég időt szán a bárányfelhő nézegetésre és a mindent elrendező „gondviselő erő” hullámaira. Ebből majd idővel szépen kigömbölyödik valami különleges.

Ezek szerint Neked is időbe telt mire rátaláltál a „saját hangodra”, a saját stílusodra?

M.E.: Az én hangom a spontaneitás, a lényeglátás, a humor, valami nagy lassú, természet közeli életérzésbe ágyazva. Inkább az tartott soká, míg rájöttem, csak azzal az eszközkészlettel dolgozhatok ami van, ami a sajátom. Rátalálni tehát nem kellett, csak felvállalni, akár trendek, paradigmák, vélemények ellenében. Egyébként ebben mérföldkő volt például Korniss Mihály egyik idézete a Lehetőségek könyvéből, amikor azt írja, a „MI LESZEL HA NAGY LESZEL” kérdésre gyorsan válaszolni: egyszerűen szellemi restség. Szóval töltsünk ennek kibogozásával akár évtizedeket, vagy tanuljunk holtig, mintsem hogy elkapkodjuk a választ. Ebben hiszek egyébként, és ha megvan a saját hang, akkor is foglalkoznunk kell a tökéletesítésével életünk végéig.

Te hogy látod egyébként, a magyar közönség nyitott a dizájnos otthoni tárgyakra? Van ezeknek a termékeknek piaca itthon?

M.E.: Abszolút nyitott és lelkes, érezhető egyfajta kimondott „éhség” hiszen ez egy kis ország, igazi könnyű és kézműipar nélkül. Külföldön az a különbség, hogy ott a nyitottság, még potenciális vásárlóerővel is társul. Bár a Spootnik nevű, elsősorban luxus márkák értékesítésével foglalkozó portálon már kaphatóak az ékszereim, a nagy „nyitás” még csak októberben kezdődik. Ekkor mutatkozik majd be az ECCE Home a bécsi Blickfang design vásáron.

Miből merítesz ihletet az alkotás során? Az azúrkék DROP kollekciódat mi inspirálta?

M.E.: Természetesen a víz, mint csodálatos életforrás inspirált, annak minden fizikai tulajdonságával és értelmezési lehetőségeivel együtt. Néhány éve kezdtem el újra kísérletezni és azóta csak jönnek az új ötletek. Néha úgy érzem sosem lesz elég időm, hogy megvalósítsam őket. Én egyébként a bevett gyakorlattal ellentétesen dolgozom, a miértek nálam a tervezési folyamat végén csapódnak le. Már javában viseltem a hullámforrás ékszert, amikor észrevettem, hogy mindenkiből mély, atavisztikus gondolatokat hív elő, a tudatalattiba nyúl és ezáltal válik plusz üzenethordozóvá. Ekkor született meg a szlogen is, a „ Be the pointsource” vagyis „Legyél hullámforrás” . Sőt, inkább úgy pontos, hogy forrásnak lenni, mivel mindenki az. A helyed, a tetteid, a világban betöltött szereped, akcióid, reakciókat generálnak, érdemes tehát megválogatni, hogy mi mellé állsz oda, mi az, amit képviselsz, mert hullámot indítasz még akkor is, ha nem számolsz ezzel. Ezt nevezik pillangószárny effektusnak is.

“Nem törekszem arra, hogy a tárgyaim sterilek legyenek…”

                  

Hogyan írnád le az ECCE HOME tárgyak „lelkét”? Mi teszi őket igazán különlegessé?

M.E.: Ha megnézed a munkáimat, nem rajzolódik ki elsőre a tervező „arcéle” talán másodikra sem. Csak remélni tudom, hogy beléjük tettem valamit abból a jókedvű, életigenlő jelenlétből, amit akkor éltem át, amikor készítettem őket. Szeretem az anyagok, anyagszerűségét is megmutatni. Nem törekszem arra, hogy a tárgyaim „sterilek”, gépiesek legyenek. Szerintem jó, ha látszik a személyes történetük, akár egy tűszúrásnyi pötty, akár egy mázbuborék formájában.

Kis méretű állatszobrok, úgynevezett „marokállatkák” készítésével is foglalkozol. Te mit ajánlasz, ezek a tárgyak milyen környezetben mutatnak a legszebben? Hogyan tudnak érvényesülni igazán?

M.E.: A kicsi marokfigurák, inkább elmélyülést segítő,stressz oldó, kézbe vehető, szeretgetnivaló kavicsok. Emlegették már őket szerencsehozó kabalákként is, szóval zsebben, táskában, de persze polcon dísztárgyként, kandallópárkányon sorozatban menetelve is megtalálhatók. Ezek nagyobb változatai a bikák és a medvék, melyek tőzsdei szakemberek asztalára kerülhetnek, akár díszítőfunkcióval, akár mint iratnehezék.

A saját alkotásaidat használni is szoktad?

M.E.: Igen, és nagyon érdekes, hogy minél régebb óta használom őket, annál jobban tetszenek. A saját munkáimmal szemben mindig nagyon kritikus vagyok, így az első próbakörökben semmi nem lehet elég jó. De a használat során mindig kialakul valami érzelmi kötődés és remélem, ezt az a plusz okozza ,amit beléjük csempésztem. Az otthonom is körülbelül olyan, mint a tárgyaim, otthonos és élhető némi nehezen megfogalmazható extrával, amit a vendégeim nyugodt atmoszféraként írnak le.

Lezárva ezt az inspiráló beszélgetést, kérlek adj egy rövid útravalót a Billionaireknek!

M.E.: A luxus egyfajta szellemi attitűd; mely a boldogság megélésére való képességgel, sokkal inkább összefügg, mint bármi birtokolhatóval. Az elveszettnek hitt és vágyott transzcendencia kereséséből fakad, ahogy szinonimája is mutatja: „fényűzés”.

Kedves Bilionairek! Ne űzzétek hiába a fényt, találjátok meg, valósítsátok meg és terjesszétek, a jótékonyság bármely formája által. Ilyen lehet például a kultúra támogatása, vagy a minőségi kultúrafogyasztás befolyásolása.

Nagyon szépen köszönjük Meixner Etelkának, az ECCE HOME tulajdonosának és tervezőjének filozofikus gondolatait! Ha ezek után szívesen töltenétek meg az otthonotokat életörömmel telt tárgyaival, akkor kattintsatok a webshopra vagy a márka Facebook oldalára.

WEBSHOP:

ECCEHOME.EU

 

 

Billionaire életérzés
10/10
Exkluzivitás
10/10
High-end faktor
7/10
Overall score: 9/10