A Brand Finance minden évben elkészíti Global 500-as rangsorát a világ legértékesebb márkáiról, melynek összesítéséhez a marketing jellegű mutatók ( pl.: márkaismertség) mellett gazdasági mutatókat és az árbevételt is figyelembe veszik. A TOP 500 brand között idén is az amerikai márkák vannak elsöprő többségben, bár ez nem meglepő a marketing és a szeretet márkák hazájától. A TOP 10-es élmezőnyben jelenleg csak 2 ázsiai brand képviselteti magát ám a teljes listát tekintve megfigyelhető a távol-keleti országok gyarapodása.

Összesítésben 2017-ben a Google parádés növekedéssel taszította le a trónról az Apple-t, tavalyi győztest. A Google értéke 2016-hoz képest 21 milliárd dollárral növekedett, míg az Apple 39 milliárd dollár visszaeséssel szerezte meg összesítettben az ezüst érmet. A visszaesés oka feltehetően az alma telefonok csökkenő népszerűsége az ázsiai országokban, ahol sokkal inkább a helyi márkák népszerűségének növekedése jellemzi a piacot. A tavalyi évhez hasonlóan az Amazon állhatott fel idén is a dobogó képzeletbeli 3. fokára éppen csak lemaradva az Apple mögött. Ha a 10 éves évfordulót ünneplő új iphone modellek nem szólnak elég nagyot, akkor könnyen lehet, hogy az Apple-nek jövőre már csak a 3. helyet sikerül megcsípnie. Tim Cook és csapata annak viszont örülhet, hogy a nagy versenytárs Samsung csak a 6. helyre került a rangsorban, 66,2 milliárd dolláros márkaértékkel.  Az Amazon nagy vetélytársa az Alibaba idén a 23. helyet szerezte meg, de a tavalyi évhez közel megduplázta a márkaértékét! A legtöbbet 2016-hoz viszonyítva a Facebook tudott előre lépni, feltehetően a versenytárs alkalmazások felvásárlása miatt.

márkaérték-1

Autó márkák

Az autómárkák rangsorában a Toyota csoport tartotta meg vezető szerepét, akit jócskán lemaradva a BMW, a Mercedes-Benz és Volkswagen követ. A japán márka vezető szerepe egyértelműen azt jelzi, hogy növekszik az igény az elérhető áron kínált és az alapmodellekhez képest nem nagyságrendekkel felárazott hibrid megoldások iránt. 2016-hoz képest egyébként az elektromos és hibrid megoldásokban szintén élenjáró Volkswagen 15 helyet, a Nissan pedig 20 helyet lépett előre. A legnagyobb rangsorbeli visszaesést a Mazda és a Volvo tudhatja magáénak, akik több, mint 100 hellyel csúsztak vissza a rangsorban.

markaertek-2

Üdítők és alkoholos italok

Az Italok kategória vezetője továbbra is a Coca-Cola (31,8 milliárd dollár) majd a Pepsi (18,2 milliárd), aki alig több mint fele olyan értékesnek bizonyult, mint legnagyobb versenytársa. Az üdítő rangsor 3. helyezettje a 2016-hoz képest majdnem 70 helyet előre lépő, főként alkoholos italokat gyártó, kínai Moutai.

Ételek

A Food kategóriának a Nestlé a vezetője (19,4 milliárd dollár), akit a Tesco, az Aldi, a Carrefour majd a Lidl követ. A két nagy német diszkontáruház egyébként egyaránt visszaesett a tavalyi évhez képest, de míg az Aldi csak 4 helyet a Lidl 41-et.

FMCG

Az FMCG termékek rangsorát a Johnson’s vezeti 16,8 milliárd dollárral őt követi a L’oréal, a Gilette, a Pantene majd a Nivea.

markaertek-3

 

* A táblázat 2017/16 oszlopának számai az összesített helyezést mutatják.

Divat

A divatmárkák közül a Nike a legértékesebb 29,9 milliárd dollárral, őt követi a svéd H&M 19 milliárd dollárral majd a Zara 14,4 milliárd dollárral, aki 43%-al tudta növelni értékét a tavalyi évhez képest. A divatmárkák között csak 4. a luxusmárkák között viszont első a Louis Vuitton 13 milliárd dollárral, akit az Adidas (10,2 milliárd dollár), a befektetésnek is kiváló Birkin táskáiról ismert Hermés (8,3 milliárd) majd az első óra márka, a Rolex követ 7 milliárd dollárral. Tudj meg többet a legértékesebb luxus márkákról>

Meglepő szereplője a rangsornak az Airbnb; ahhoz képest, hogy 2016-ban még nem is szerepeltek a listán idén máris értékesebbnek bizonyultak a Lenovo-nál és a Continental csoportnál! Sem tavaly sem idén nem került be magyar márka a top 500 listába; bár a környező országok közül is csak az osztrák Red Bull tudta megcsípni a 227. helyezést.

A TOP 10 LEGÉRTÉKESEBB LUXUS BRAND>>

 

Billionaire életérzés
10/10
Exkluzivitás
10/10
High-end faktor
10/10
Overall score: 10/10